Brief


Projekt: Studenttävling 2021
Period: 21 december 2020 - 14 februari 2021
Kontaktpersoner: Fredrik Kullberg (fredrik@komm.se, 070-758 11 90),
Anna Magnberg (anna@komm.se, 076-396 84 21)



• Guldäggets bakgrund och syfte

Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för byråer inom olika discipliner av marknadskommunikation, t.ex. action marketing, design, direktreklam, event, interactive, mobil, media, PR, och reklam. Vi arbetar med och för våra medlemmar på två sätt: som medlemsorganisation och som intresseorganisation.

Tävlingar spelar en viktig roll, både för KOMMs medlemmar och deras uppdragsgivare. Genom tävlingar stimuleras byråerna att utveckla nya strategiska och kreativa lösningar, såväl när det gäller innehåll och form som medievalskombinationer. De som vinner priser i tävlingar blir inte bara belönade själva utan visar också för andra hur man kan överträffa sig själv. På så sätt fungerar vinnarna som goda förebilder och exempel för andra, både för individer och kollektiv. KOMM arrangerar därför bl. a. tävlingen Guldägget.

Guldägget, som instiftades år 1961, är Sverige äldsta och största kommunikationstävling och syftet med den är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Guldägget är mer än bara en tävling, det är en inventering och uppvisande på hur avgörande god kommunikation ser ut detta bästa som har kommunicerats under föregående år.


• Bakgrund

2021 fyller Guldägget 60 år och sitter på en historieskatt av Sveriges reklam och kreativa kommunikation i modern tid, som är i världsklass. Nu vill vi hylla, lyft och få fler att upptäcka all den kommunikation som genom åren har skapats genom dagens kreatörsstudenter.


• Uppdrag

Ert uppdrag är att tolka någon utav de kampanjer som tidigare har deltagit och/ellr belönats i Guldägget genom tiderna (se bilaga för vilka kampanjer ni kan välja mellan). Hur ni väljer att tolka bidraget är upp till er, men vi vill att bidraget sätts i en nutida kontext och speglar verkligeheten så som den ser ut idag.


• Inskicksspecifikation

Er tolkning lämnas in digitalt på


• Viktiga datum

Deadline är den 14 febrauri 2021.

Vinnarna presenteras i början av mars.