Inför Guldäggsgalan 2020 bjuder vi in branschen till inspiration i form av samtal om kreativitet, kommunikation, jämställdhet, inkludering och mångfald.


Guldägget Talks är berättelser från internationella kommunikatörer och kreatörer som kommer att prata om sina erfarenheter från branschen, prisbelönta arbeten och tankar om hur COVID-19 kommer att påverka oss och den kreativa världen framöver.


Varmt välkomna till en kreativ vecka, allt för att ladda upp inför årets Guldäggsgala och att ge din kreativitet en boost i utmanande tider.



PROGRAM


11:15

Kat Gordon - The Future Belongs to Belonging

What if the greatest advancements of our next 100 years have nothing to do with technology. Or space travel. Or virtual reality. What if, instead, the ultimate promise of our next Century hinges upon an ancient premise: belonging. When we have the psychological safety to fully be ourselves, our imagination enters a higher order of operation and unleashes breakthrough thinking the likes of which we’ve never seen. This is what The 3% Conference has witnessed coming to life inside progressive agencies who have passed 3% Certification. The results are not just incremental, but exponential. Come hear why the future belongs to belonging.

Kat's talk kan ses här t.o.m. den 1 juni.


Lägg till kalenderpåminnelse

Läs mer


11:15

Jose Miguel Sokoloff

Jose's talk will be based on the "fundamentals of the behaviour I’ve seen is common in the best agencies I know".

Läs mer


11:15

Tom Beckman - Den Hemliga Såsen

Varför vissa uttryck har en resonanslåda och andra inte. Och hur temat på Berlins filmfestival förändrade reklamvärlden.

Lägg till kalenderpåminnelse

Läs mer


15:00

Adrian Rossi - If HG Wells did advertising

A chat on Essity and how that brand idea culminated in "Viva Le Vulva". Followed by the impact COVID-19 is having and will have in the creative world.

Lägg till kalenderpåminnelse

Läs mer


15:00

Claes Bergquist & Lars Falk - Guldäggets DNA

I början av 1960-talet såg svenska reklamtecknare och designers vad som hände i USA. Framför allt så inspirerades man av den årliga utgåvan av  "Art Directors Annuals" med alla prisvinnande bidrag. Något liknande ville man göra i Sverige och instiftade Guldägget med syftet att ingjuta mod och premiera dåtidens kunder.   Tanken var att därigenom få bättre och friare förutsättningar för att höja den artistiska nivån. Resultatet blev en kreativ revolution under 60-talet och framåt som manifesterats genom årliga Guldäggsutställningar med efterföljande kackel och äggutdelning.  

Läs mer
Claes Bergquist & Lars Falk

TALARE

Claes Bergquist & Lars Falk

Claes Bergquist har verkat i reklambranschen i över 50 år. Huvudsakligen som copywriter på byråer som Young & Rubicam och Falk&Pihl/DDB. Han har givit ut boken "The Creative Revolution"och varit medförfattare till boken "Öga mot Öga. Möte med den kreativa revolutionen i Sverige".
Under de senaste 20 åren har Claes arrangerat ett dussintal reklamutställningar i Sverige ochEuropa varvat med undervisning i reklamhistoria på de ledande skolorna. Främsta meriter ärGuld- och Silverlejon i Cannes, Guld Clio i New York och "The Bernbach Pinnacle Award".  

Lars Falk, copywriter men numera bara writer. En av den kreativa revolutionens tidiga kreatörer. Medgrundare av byråerna Falk & Partners, Falk & Pihl och OCH - Herrman, Liljendahl, Falk. Mångfaldig guldäggsvinnare. Medlem av Platinaakademin. Ordförande i nybildade Svenska Reklamförbundet. Medgrundare av bokförlaget Atlantis samt av Stiftelsen Skota Hem (segling för ryggmärgsskadade). Författare till ett 15-tal böcker, främst om reklam/copywriting/kommunikation. Även om mat (t.ex. Butlers Kokbok). Skriver krönikor i egna bloggen www.larsfalk.se  

Startade  under 2018 tillsammans med Claes Bergquist förlaget Studio 64 Förlags AB främst för att ge ut boken Öga mot Öga - möte med den kreativa revolutionen i svensk reklam. En bok om kommunikation. 

Läs mer

Jose Miguel Sokoloff
Global President & Chief Creative Officer

Jose Miguel Sokoloff is one of the most internationally awarded and respected advertising creatives and peace proponents in the world. His philosophy of employing soft power over force for effective behaviour change manifests in the communications he has designed throughout his career to address cultural and societal issues in ways that transcend borders and challenge norms.

Native to Colombia, Jose Miguel’s most recognised work for the Colombian Ministry of Defense has propelled him from advertising creative to cultural figure, having spoken and appeared across a variety of widely recognised platforms with mass audiences such as TED Global, NPR’s This American Life and WIRED, in addition to the ad industry’s most renowned forums such as the Cannes Lions International Festival of Creativity. In December 2016, Emmy-award winning journalist Lara Logan interviewed Jose Miguel for a feature profile entitled ‘The New Colombia’ for CBS News’ ‘60 Minutes’, one of the most successful broadcasts in the history of American television which resulted in a 2017 EMMY nomination for “Outstanding Feature Story in a News Magazine”.

Throughout the past decade, his work to demobilise the FARC Guerrillas of the Colombian jungles has been a powerful driver towards reaching peace in the country. The most successful campaigns, Rivers of Light and Operation Christmas, have connected Colombians in ways previously considered unimaginable, and have aimed to steer the nation towards an enhanced quality of life for all.

In his role as Global President, MullenLowe Group Creative Council, Jose Miguel leads the network’s top creative talent to continued success for client’s brands in addition to enhancing network integration, collaboration and growth. Under Sokoloff’s creative leadership, MullenLowe Group has been named a Cannes Top 10 Network, the 2018 Ad Age Agency A-List and in 2019, ranked top ten ‘Top Agency Networks for Creativity’ in the WARC Creative 100. Most recently, his input as Chief Creative Officer led MullenLowe Group UK to be named Agency of The Year at the Campaigns for Good Awards 2019.

Läs mer

Adrian Rossi
Creative Director

Brittiska Adrian Rossi är erkänd som att vara en utav världens främsta Creative Directors (enligt Cannes Lions) och han är också den mest prisbelönta ECD i Storbritannien (enligt Big Won). Han har även vunnit ett flertal tunga utmärkelser för kampanjer gjorda för varumärken såsom Levi's, Audi, Barnardos, British Airways, Guinness, Sainsbury och Libresse för att nämna några.Under sina långa karriär har han arbetat på byråerna Saatchi & Saatchi, BBH, Glue Isobar, AMV BBDO och nu senast Grey London, som han lämnade i slutet av 2019.

Läs mer

Tom Beckman
Executive Creative Director

Tom Beckman är global kreativ chef för Weber Shandwick och sitter i McCann Worldgroups kreativa ledningsgrupp. Han har tidigare varit ordförande för Guldägget och medlem av TED Ads Worth Spreading.

Läs mer

Kat Gordon
Grundare av The 3% Movement

Kat Gordon är en amerikansk författare, kreatör, entreprenör och föreläsare för att nämna några utav hennes epitet. 2008 lanserade hon sin egen byrå, Maternal Instinct, för att sedan grunda och vara värd för den första 3%-konferensen (The 3% Movement). Kat är en eftertraktad föreläsare och har talat vid bl.a. Cannes Lions, TEDx, och Techweek, och hon har även varit juryordförande för D&AD Impact Awards.

Läs mer

*Tidigare var Douglas Li, CEO på Forsman & Bodenfors China, och Amma Asante, regissör och manusförfattare, bekräftade som talare men har tyvärr varit tvungna att lämna återbud. 

KONTAKT

______________________________________________________


TÄVLINGSANSVARIG

LINDA NILSSON
linda@komm.se


PRODUKTIONSLEDARE

FREDRIK KULLBERG
fredrik@komm.se


PRODUKTIONSLEDARE

JULIA URBÁN
julia@komm.se